DE BALIBODE 2023/2024

3 maart 2024 - Sanur, Indonesië

20e Jaargang nummer 15.

Al weer 14 Balibodes geschreven, dat betekent dat we al flink over de helft van deze overwinteringsperiode zijn maar we hebben er nog steeds zin in. Het is inmiddels maandag, zondag niets geschreven dus nu moet het er weer van komen. Allereerst het weer, het is nog steeds warm, zo nu en dan een buitje of een hoosbui, maar we zijn nog steeds niet van het strand verdreven door de regen of storm. Nog even over zaterdag, we gingen naar een muziekavond met lopend buffet. We en met ons vele andere overwinteraars Kennen een Nederlands/ Indonesische zanger die hier in Sanur in de winter verblijft. Hij heeft de Ben Hart Foundation opgericht die allerlei kleine projecten ondersteund zoals kleine weeshuizen  en verzorging van invalide kinderen en nog veel meer. Tijdens deze avonden wordt er geld ingezameld voor deze projecten. Wij dus op naar een hotel aan het strand. Daar stonden de tafels en stoelen al klaar voor het buffet. De zaal liep langzamerhand vol met vooral Indische Nederlanders die in Sanur woonden en of logeerden. Drankje besteld en wachten tot het buffet open ging, om half acht werden de tafels na elkaar aangewezen om op te scheppen, helaas was onze tafel bijna als laatste aan de beurt en ja hoor toen was er niet veel meer en behoorlijk afgekoeld, nu we dachten maar het is voor het goede doel, op de markt eten we veel lekkerder en ook nog veel goedkoper. Daarna begon de muziek, helaas geen orkestje maar een bandje, waar Ben bij zong. De dansvloer werd al gauw gevuld met dansers en danseressen die allemaal potje potje dansten een soort rij dans, twee stappen links, halve draai en twee stappen rechts en allerlei variaties daarop. Ook was er nog zo nu en dan een gewone foxtrot maar potje potje won het met glans. Nou dat was me even leuk. Om half negen hadden we er genoeg van en vertrokken met stille trom  met de smoes dat het voor mij teveel was. Zondag scheen de zon, gelukkig voor Hester want een zonnetje is toch lekkerder dan een bui, die heeft ze in Nederland voldoende meegemaakt Gisteren een rustige dag 's avonds lekker bij Rib gegeten en verder alleen geluierd. vandaag een zonovergoten dag echt heerlijk en het zeewater is niet meer zo ontzettend heet. Wel dreef er veel gras in omdat het hoog water was, minder fijn maar we doen net of het er niet is. De straten en huizen en hotels zijn allemaal versierd met fenjors  (zie foto), gemaakt van bamboe. De belangrijkste feestdag staat morgen voor de deur Galugan en dan zijn er vele seremonies. Norman zet de strandstoelen klaar en is dan de hele dag weg en 's avonds ruimt hij de boel weer op. Vandaag een klein stukje gelopen (mijn knie doet zeer) en Hester wilde niet fietsen haar gat doet zeer zodat we lekker op het strand waren en ons boekje hebben gelezen. Vanavond dichtbij gegeten omdat Wim moe was zijn we niet veder gegaan. Hester is nu masseren en dan is de dag weer om. Om tien uur vanmorgen was Nyoman er al om ons een dagje mee uit te nemen. Wij wilden naar Sukuwati, dat is een hele grote overdekte markt voor de locals. Het zag er allemaal keurig uit , er waren er nog wel behoorlijk wat dicht maar ook genoeg open voor ons. Wim is al snel op iedere verdieping op een krukje gaan zitten en na een poosje met Nyoman (als oppas) ergens buiten met wat drinken. Hester en ik hebben heerlijk geshopt en leuke dingen voor het thuis front gekocht. Daarna naar Ubud, het restaurant waar de zoon van Nyoman werkt (helaas hij was vandaag in Gangu). Dat kon de pret niet drukken, wij hebben heerlijke koffie en wat lekkers gehad. inmiddels regende het, ook hier hebben we Wim achter gelaten en zijn moeder en dochter nog even op pad gegaan. Daarna zijn we naar de geboorte kliniek gegaan waar Hester dertien jaar geleden heeft gewerkt. Wij zijn toen ook nog met Jeffrey en de kinderen geweest en tot onze verbazing zagen wij Ibu Robin direct en zij herkende ons ook direct. Dit was zeer apart en na een knuffelpartij zijn we rondgeleid in de nieuwe kliniek. Al gauw kreeg ik een baby in mijn armen gedrukt, erg leuk. Hierna naar Murni's Warung om te genieten van een uitstekende maaltijd. Ook daar werd gezegd, welkom terug omdat we er nu drie jaar achter elkaar zijn geweest met Nyoman, hij vindt het daar fantastisch en wij ook. Daarna terug naar Sanur, nog een hele toer het was erg druk op de weg. Na een geslaagde dag nu even schrijven en daarna lekker slapen. Twee fijne dagen gehad en vanmorgen met Hester nog even langs de mevrouw van de blousjes met mouwertjes. Ik heb voor mezelf twee stuks gekocht ben er erg blij mee. Hester heeft nog wat kadootjes gekocht voor de mannen, nu hopen dat ze het leuk vinden. Vanavond bij RIB gegeten, dat is altijd geslaagd, alleen bij het afrekenen deed de creditkaart het niet, na drie keer had ze een andere manier en toen deed hij het wel, hij pakte de code niet. Thuis kwamen we er achter dat ik de kaart van Hester mee had, logisch dat de code niet pakte. Wij hebben dus op haar kosten gegeten, smaakte ook goed hoor, ha ha.  Morgen met twee anderen uit het hotel nog een keertje naar Ubud om te winkelen, Hester gaat maandag nacht al weer terug dus doen we dat gewoon. We hebben het erg gezellig tot nu toe dus de laatste twee dagen zullen ook wel lukken. lieve groetjes van ons drietjes, Het is inmiddels zondag, Anita is met Hester en twee kennissen van ons nog een dagje naar Ubud, ik ben thuis gebleven en heb vandaag de Balibode afgemaakt er waren nogal wat foto's die helaas niet alle op volgorde staan dat komt door opnames met de twee telefoons en de camera dat werkt niet goed helaas

1. Ernée en Piet:
    3 maart 2024
    Leuk al die foto’s dan krijg je toch wel een goede indruk denk ik
    Met Esther erbij was het erg gezellig zo te zoenen jullie hebben je ook prima vermaakt
    Blijf genieten deze 2e helft groeten van ond
  2. Marry en Fred:
    3 maart 2024
    Zeker leuk al die foto’s en zeker met tekst erbij zodat je weet wat je ziet.
    Nog ff een dag genieten van en met Hester , dan zit het weer op. En jullie nog van de laatste weekjes.
    Liefs van ons.
  3. Adrie slopsma:
    4 maart 2024
    Ieve baligangers,
    Wim & Anita, wat ontzettend leuk voor jullie dat Hester twee weken met jullie geniet van het heerlijke luie leventje op Bali! Leuke foto's van jullie belevenissen en ook heel leuk het weerzien voor Hester met de geboortekliniek, waar ze 13 jaar geleden stage heeft gelopen. Nog heel veel plezier de laatste dag met z'n drieën!
    Wim & Anita, jullie hoeven gelukkig nog niet naar.
    Geniet maar volop van elkaar /weer en de Balinese sfeer.
    Lieve groetjes
    Fred & Adrie
  4. Lydia:
    4 maart 2024
    Wat een gezellige Bali bode las ik weer ! Elke keer de sfeer proeven van het prachtige eiland en jullie belevenissen ! Ik wens jullie nog fijne weken want voor je het weet is jullie vakantie op Bali voorbij. Lieve groetjes Lydia

Jouw reactie